Nieuws:

::: Hoofdmenu ::: Astrologie ::: Chin. astrologie :::  Tarot ::: Lenormand ::: Engelen ::: Orakels ::: Sjamanisme ::: Wicca ::: Numerologie ::: Bioritme ::: WebShop ::: Nieuwsbrief ::: Live consult :::

Hoofdmenu

Bekers Aas

Gestart door Ricca, december 08, 2004, 07:07:29 AM

Ricca

Elk Aas heeft voor mij het karakter van een geschenk, de belofte van iets nieuws, iets dat het leven je geeft (gesymboliseerd door de schenkende hand op de Rider Waite-kaarten); je hoeft er niet iets speciaals voor te doen om het te krijgen, je hoeft je slechts open te stellen om het te ontvangen. Verder staat elk Aas voor de essentie van het element en bij Bekers Aas is dat liefde. Het bijzondere van Bekers Aas is, dat je het geschenk ook zelf kunt géven en dat dan zal blijken dat er geen verschil is tussen geven en ontvangen.

De hand schenkt een overstromende beker. De beker blijft voortdurend overstromen zonder leeg te raken en dit kan alleen wanneer hij van binnenuit voortdurend wordt bijgevuld. Zo is het ook met de liefde. Je kunt nooit alle liefde die in je is weggeven, want liefde raakt nooit op. Als je liefde schenkt, ontvang je van binnen meteen weer nieuwe liefde en zelfs meer dan je hebt gegeven. Hoe meer liefde je weggeeft, hoe meer er in jezelf bijkomt. Deze liefde is afkomstig van de Eeuwige Bron van Liefde, wiens geest - de Heilige Geest - op de kaart wordt voorgesteld door de witte duif met hostie. Een (witte) duif is ook een symbool voor vrede. Als beker is de Heilige Graal afgebeeld, een symbool voor het hoogste door de mens bereikbare goed. Uit de graal dwarrelen yods naar beneden, symbolen van liefde en goddelijke genade. De Graal heeft een wonderdoende kracht - net zoals de liefde.

De kaart geeft aan dat er kans is op een wonder en dit is helemaal niet zo bijzonder als we geneigd zijn te denken. Wonderen zijn natuurlijk. Wanneer ze uitblijven is er iets misgegaan. Wonderen kennen ook geen rangorde. Het ene is niet 'groter' dan het andere. Wonderen gebeuren van nature als uitingen van liefde. Het echte wonder is de liefde die ze inspireert. In die zin is alles wat uit liefde voortkomt een wonder. Een vraag die je jezelf bij Bekers Aas ook kunt stellen is: wat is het meest liefdevolle dat ik in deze situatie zélf kan doen?

Het landschap, het kalme water waarin de beker met vijf stralen overstroomt, is de gevoelswereld in een toestand van innerlijke vrede. In het water drijven waterlelies, symbolen van eeuwig leven.

Bekers Aas is een kaart van liefde, genegenheid, verbondenheid, overvloedige goede gevoelens, geluk, tevredenheid, dankbaarheid, inspiratie, vervulling, schoonheid, harmonie, goedheid. Bekers Aas is altijd heel positief en is een van de grootste gelukskaarten van de tarot. Als je voorheen somber gestemd was, geeft de kaart aan dat het leven je weer kan toelachen. Iets nieuws dat je gelukkig maakt bereidt zich voor, misschien wel de verwerkelijking van een droom... Zoals bij elk aas heb je zelf de keuze of je het geschenk wel of niet aanneemt.

Liefdevolle groeten,
Ricca
From Ricca with Love

Ricca

Bekers Aas omgekeerd
  • Het geschenk niet herkennen: ongelukkig zijn doordat je niet herkent wat het leven je biedt. De liefde is er wel, maar je ziet het niet...
  • Het geschenk niet toelaten: niet openstaan voor liefde of niet (genoeg) van jezelf houden. De liefde is er wel, maar je wilt/durft het niet...
  • Illusies, verwarring, ontevredenheid, somberheid, emotionele instabiliteit.
  • Geblokkeerde uitwisseling van gevoelens.
  • Gewoon een ongunstige periode.
From Ricca with Love

Vladimir

Bekers Aas volgens Crowley & Osho:

Dit is voor mij één van de belangrijkste kaarten uit de hele Tarot. Dit is de kaart die mij bijstond in een tijd waarin ik [letterlijk] bijna alles kwijtraakte wat ik bezat. Zowel mensen als materie.

De Osho-kaart is aanklikbaar. Dan kun je de Osho-interpretatie lezen, in het Engels - tip: surf eerst naar www.osho.com en kies een taal. Laat dat venster open staan en klik vervolgens op de Osho-kaart hierboven. De betekenis verschijnt dan in het Nederlands.

Waar deze kaart vandaan komt, voor mij, en wat ze betekent?
Voor mij staat ze voor vertrouwen op je gevoel. Volg je gevoel en je zult zien dat je intuïtie daardoor verrijkt wordt..

Een door mij vaker gebruikte vergelijking is de volgende:

Wat is sterker, een harnas of een waterval?

Antwoord: een waterval. Wanneer men een [rubber] kogel afvuurt op een harnas, komt er een deuk in dit harnas. De rubber kogel wordt gestopt, maar de schokgolf wordt door de mens zelf opgevangen. Dat is wat wij pijn noemen.

Als men hetzelfde doet met een waterval, wordt de rubber kogel door het water geremd en afgebogen naar beneden. Dit doet geen pijn, dit is het natuurlijke verloop van emoties. Mensen die botsen, dragen een harnas. Mensen die elkaar weten te raken, leven als een waterval.

Go with the Flow is tevens de lijfspreuk van deze kaart..

Opti-Mystique

Citaat van: Mephisto op augustus 07, 2005, 19:14:53 PM
...Go with the Flow is tevens de lijfspreuk van deze kaart...

Mooi... :)

Opti-Mystique

Citaat van: Mephisto op augustus 07, 2005, 19:14:53 PM
Wat is sterker, een harnas of een waterval?

Antwoord: een waterval. Wanneer men een [rubber] kogel afvuurt op een harnas, komt er een deuk in dit harnas. De rubber kogel wordt gestopt, maar de schokgolf wordt door de mens zelf opgevangen. Dat is wat wij pijn noemen.

Als men hetzelfde doet met een waterval, wordt de rubber kogel door het water geremd en afgebogen naar beneden. Dit doet geen pijn, dit is het natuurlijke verloop van emoties. Mensen die botsen, dragen een harnas. Mensen die elkaar weten te raken, leven als een waterval.

Potverdikkie; dit is een goeie nadenker zeg!

Ricca

Hi Phi,

Jouw verhaal over de waterval doet mij denken aan Bekers Koningin (RW). Zij draagt letterlijk een mantel van water. :)

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

Vladimir

hmm..
Ze geldt in principe voor alle water, da's waar.
Ik heb ze gehaald uit de waterval van deze Aas van Crowley. De Bekers Koningin, als ultieme spiegel van de ziel, zal hier wel een draai aan weten te geven.. ;)

lucifall

Bekers Aas als de graalbeker

Waite was een graallegende-kenner. In een van zijn boeken over de graal maakt hij een terloopse opmerking dat de geheimen van de tarot in de graallegenden terug te vinden zijn. De M of de W blijven moeizaam te interpreteren. W   Water ; Waite. De W van Waite is ook terug te vinden op de Hierofant. Een 5 kaart - de 5 stroompjes van kelken Aas. In de kroon van de Hogepriester is ook een M terug te vinden.
M  Mercy  Maria Magdalena.
Jezus welke met de graalbeker geassocieerd wordt blijft tevens een mysterie. Zeker als je denkt aan een van de transformaties van de Graal: de Steen. De Steen welke weer verwijst naar Lucifer : de brenger van licht.
De relatie lucifer - Jezus: zijn zij dezelfde?
Wij dienen immers ook onze duistere kant te passeren om onze zoektocht compleet te maken.

De relatie van de Geliefden; de Duivel en bekers Twee zijn ook hier weer kenmerkend voor.

Maria Magdalena werd in de bijbel overigens een prostituee genoemd.

Het schilderij het laatste avondmaal (graalbeker)
Dit schilderij is ministieus bestudeerd en uitvergroot. Op de tafel staan 13 kelken in plaats van 12. Achter de 13e kelk zit Maria Magdalena. Zij draagt precies de tegengestelde kleding van Christus.
http://fits.depauw.edu/aharris/Courses/ArtH132/galleries/images/fullsize/fs_da_Vinci_Last_Supper_cleaned.jpg

Bekers Aas is de kaart uit de kleine arcana waarin de hele grote arcana terug te vinden is. Als je de bekers Aas ziet als de graalbeker, kan de reis van de dwaas gezien worden als de zoektocht van Parsifal naar de Graal. De archetypen uit de grote arcana zijn allen terug te vinden in deze legenden. Het rad van Fortuin bijvoorbeeld als de ronde tafel. Merlijn : de Magier, Morgan la Faye: de Hogepriesteres.

Omschrijvingen van de GRAAL:.
-helende en herstellende krachten
-het communiceren met God (of de Kennis van God)
-de mogelijkheid om voedsel te verstrekken
-onsterfelijkheid
-de mogelijkheid de ''waardigen'' te roepen
-onzichtbaarheid voor de ''onwaardigen''
-Een mystiek geladen ruimtesteen,
-een kosmisch ei,
-een door koning Salomon geschreven boek,
-een kabbalistische trance,
-de bron van de eeuwige jeugd,
-een Perzische parel,
-het oog van de Egyptische god Thoth,
-een brouwsel van de Ierse godin Dagda,
-een manifestatie van de Axis Mundi: het middelpunt van de wereld,
-de philosopher’s stone, de lapis exillis als een alchemistische variant daarvan,
-de beker waaruit Jezus dronk tijdens het Laatste Avondmaal,
-de beker waarin het bloed van Jezus is opgevangen,
-een onuitputtelijke bron van eten en drinken,
-een esoterische zinspeling op de maagd Maria,
-de kelk die het bloed van Jezus bevat, betekent ook dat Maria Magdalena het
 koninklijk bloed, de nakomelingen van Jezus met zich draagt.
-een metafoor voor het menselijk lichaam dat de Heilige Geest bevat,
-de wens van het Paradijs,
-een archetypisch symbool uit het collectief onbewuste,
-een oersymbool voor het vrouwelijke, het vruchtbare..…
-een symbool voor de verloren godin, betekent het heilige vrouwelijke.
-een concrete manifestatie van de Genade Gods op aarde.

De 5 stroompjes van kelken Aas kunnen gezien worden als de 5  transformaties van de graal.
(De graal verandert voortdurend van vorm: steen, beker, speer/staaf, schijf/pentakel, zwaard.)

Waarom de steen?

De Steen van Lucifer.
Het verhaal over het gevecht van de Engelen in de Hemel werpt weer een ander licht op ''wat is de Graal''. Het verhaal vertelt ons hoe Lucifer (waarvan de betekenis is ''Brenger van licht'' dus onze interpretatie dat we de naam Lucifer associëren met Duivel is merkwaardig) een derde van de Engelenschare in opstand bracht tegen God. Lucifer werd verslagen en werd uit de Hemel verbannen. Toen Lucifer werd uitgedreven viel er een Steen uit zijn kroon. Van deze steen wordt gezegd dat deze steen de bron is van zijn kracht.  
Het is interessant te zien dat in de vroege Arthuriaanse legenden de Graal wordt ''voorgesteld'' als een steen. Het is deze Steen, van de Hemel op aarde gevallen, die veronderstelt wordt De Graal te zijn.

De 5 transformaties van de Graal:   de vijf stromen in de beker suggereren onze eigen transformatie.

liefs luus

Ricca

Hi Luus,

Hoe graag ik de letter op Bekers Aas ook zou willen zien als de W van Wonder, voor mij is het géén W. Een M kan zowel schuine als rechte neerhalen hebben aan de buitenkant, maar een W met rechte neerhalen ben ik, ook in oude geschriften, nog nooit tegengekomen - behalve dan in gotisch letterschrift, maar de letter op de kaart is niet gotisch. Voor mij is het daarom een omgekeerde M.

De letter op de kroon van de Hiërofant is wél een (onopvallende) W (van Waite). Ik geloof niet dat Waite zijn eigen naam zo prominent op Bekers Aas zou (laten) zetten. Ik zie trouwens geen M op de kroon van de Hogepriesteres. Waar moet die zitten?

Hoe je Bekers Aas ook draait of spiegelt, het blijft toch een merkwaardige, mysterieuze M...
http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/B1_M.jpg
De letter rechtsonder (zowel links/rechts als boven/onder gespiegeld) is de meest correcte M. De letter is van een fors type zoals in steen :) gebeiteld zou kunnen worden.

Voor de duif op de kaart staat de M natuurlijk mooi rechtop...

Dit is mijn persoonlijke interpretatie: wat voor ons een wonder lijkt (ogenschijnlijk een w), hoort in wezen gewoon bij de Mensheid (mankind). De hand op de kaart (en op alle azen) is de hand van de Magiër. De wonderdoende kracht van de Graal is een Menselijke kracht (want Jezus was een Mens zoals wij, en wij zijn allen de zoon of dochter van God, net zoals hij).

Hiermee heb ik meteen de vraag: "Lucifer - Jezus: zijn zij dezelfde?" beantwoord. Lucifer is een engel. Jezus is een mens. Mensen en engelen zijn verschillende soorten wezens.  

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

lucifall

Crowley:
Every man and woman is a Star.

De eenwording van de spirituele en de materiele wereld.
De mens met de engelenkracht van de lichtdrager (morgenster-lucifer)

Het spiegelen van de letter M/ W
De W kan een M zijn welke op zijn kop staat, of omgekeerd. De W kan staan voor Water. De Hebreeuwse letter Mem betekent Water: weer een interactie M/W. Mem wordt ook geassocieerd met het 23 pad op de levensboom.
Het pad van de gehangene. (weer een omgekeerde symboliek). De Gehangene is kaart nummer 12.
Spiegel je dit kaartnummer dan kom je bij 21 (de wereld). (Weer een W)
Leg je de gehange onder de Kaart De wereld dan vormt zich een antieke spiegel : Een Ankh.
Weer het spiegelen....
De Aas der kelken wordt vaak afgebeeld als de heilige graal â€" de beker waar Jezus wijn uitdronk bij het laatste avondmaal, en waar zijn bloed in werd opgevangen toen hij aan het kruis hing. (Alweer een kruisverwijzing naar de Gehangene)

Als je de letter van de kelken Aas op zijn kant legt verschijnt er een symbool voor Energie. (E: zie verderop)
De aas laat ons zien hoe het brood (het vlees) verenigd wordt met de geest (de duif) en met het water of bloed (de emoties) en het leven zelf. In veel culturen is bloed het symbool van het leven.

Het draaien; het spiegelen lijkt belangrijk te zijn
Misschien willen pamela en Waite ons vertellen: we hebben Boven en Beneden, Links en Rechts, Rechtop of Gekeerd, Binnen en buiten enz., Het blijft altijd dezelfde energie.
Als je de Letter van de Kelk een kwartslag draait dan kom je op de E
E.De beroemde vergelijking. Als je in gedachten neemt dat het deck gecreeerd werd in 1905 zou het zo kunnen zijn dat Pamela en Waite dit in hun nieuwe deck wilden verwerken.
In plaats van de W of de M   de E
E=MC2   relativiteitstheorie
http://www.nexusmagazine.com/articles/einstein.html

Waite was een expert op het gebied van de Graal legenden. Hij schreef “The hidden Church of the Holy Grail in 1909. In  het hoofdstuk: “The Parsifal of Wolfram von Eschenbach,"  de meest esoterische versie van het verhaal, populair in Centraal Europa in 1200.
In dit hoofdstuk verwijst hij naar Wolfram’s naam voor het Graal- Kasteel: “Mont Salvage” Wat ook opvalt is het lettertype van de W/M op de tarotkaart en het lettertype in het boek voor de W/M zijn identiek.
Een soort oud Engels lettertype.

Wolfram beschrijft een duif uit de hemel welke een hostie naar de graal brengt, welke de duif op de steen of graal plaatst (Book 9, Wolfram's Parzival, regels 468-477). â€" De Graal / Steen heeft zijn krachten op goede vrijdag.

Op de kelk zelf kun je een 2de duif zien.
zie afbeelding:
http://www.angelfire.com/space/tarot/rwacups.html
De Geest op het materiele (de wereld): weer spiegeling

Op een symbolen site vond ik een symbool van Maria:
http://altreligion.about.com/library/glossary/symbols/bldefsauspice.htm
In dit symbool kun je tevens een W en een M vinden.  (het betreft echter een A en een M)
Het symbool betreft de samengevloeide letters A en M en wordt de Auspice Maria genoemd. Het is een monogram van Maria. Auspice Maria is Latijns voor: “onder de bescherming van Maria” en wordt normaliter gevonden in katholieke kunst, in kerken en op sieraden.

Waite was lid van de O.T.O (ordo templi orientis) waar overigens Crowley en Gardner ook lid van waren.
Het lamen van de OTO vertoont grote overeenkomsten met kelken Aas Kwa symboliek.
oto-usa.org/img/lamenmed.gif

liefs Luus

Ricca

Spiegeling is een eigenschap van water...  :)

Ons bewustzijn, weerspiegelt zich in de buitenwereld. De buitenwereld is niet meer dan een reflectie van de innerlijke wereld. Ook dat wordt uitgedrukt door E = mc2. E = energie = bewustzijn. Dit schept de materie.
E = mc2 hoort voor mij bij de Magiër (= bewustzijn), maar via de hand van de Magiër ook bij alle vier de azen.

De M/W is ook wel te herkennen in de contouren van de bovenkant van Bekers Aas in oude decks (Marseille e.d.)

Er zit inderdaad een gespiegelde duif op de steel van de beker (RW). Nooit gezien. Leuk!

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

nathair

Ik weet niet wat ik ervan moet maken, maar de duif met de hostie bij de Rider Waite doet mij denken aan het hugenotenkruisje  ??? ???

klaproos1945

Wanneer ik „geworden water“ zeg ik beteken geworden een stroom; niet blijf stagnerend. Beweging, en beweging zoals water. Lao Tzu zegt: De manier van Tao is een waterloopmanier. Het beweegt zich als water. Wat is de beweging van water? of van een rivier? De beweging heeft een paar mooie dingen over het. Één, het is altijd naar de diepte op weg, zoekt het altijd naar de laagste grond. Het is nietambitieus; het nooit hankers om te zijn de eerste, het wil laatste zijn. Herinner me, zegt Jesus: Zij die hier laatste zijn zullen eerste in mijn koninkrijk van God zijn. Hij spreekt over de waterloopmanier van Tao--vermeldend het niet, maar sprekend over het. Ben laatste, ben nietambitieus. De ambitie betekent bergop gaand. Het water daalt, zoekt het naar de laagste grond, wil het een nonentity zijn. Het wil niet uniek verklaren, uitzonderlijk, buitengewoon. Het heeft geen ego idee.

Osho Neem Gemakkelijk het, Volume 1 Hoofdstuk 14

Commentaar:

Het cijfer in deze kaart is volledig ontspannen en bij gemak in het water, dat het laat hem nemen waar het zal. Hij heeft de kunst van passief en ontvankelijk het zijn zonder saai of slaperig het zijn beheerst. Hij is enkel beschikbaar aan de stromen van het leven, met een gedachte van het zeggen „ik nooit houd van dat, „of „geen ik verkies te gaan de andere manier.“ Elk ogenblik in het leven hebben wij een keus hetzij om de wateren en de vlotter van het leven in te gaan, of te proberen stroomopwaarts te zwemmen. Wanneer deze kaart in een lezing verschijnt is het een aanwijzing dat u kunt nu drijven, vertrouwend op dat het leven u in uw ontspanning zal steunen en u precies zal nemen waar het u wil gaan. Sta dit gevoel van vertrouwen en ontspanning toe om more and more te kweken; alles gebeurt precies aangezien het zou moeten.
dit is osho vertaald de bekers aas
veel liefs klaproos1945

tripletsmama1

Hallo lieve mensen, deze topic heeft al heel lang geen getypte aandacht gekregen ;).
Ik ben zelf ook een poosje niet actief hier geweest, trok een paar weken geen kaarten meer.

Vanavond wel een kaart getrokken, waarom nu wel? Geen idee?, tot ik deze kaart ging lezen, ik had hem nodig om de laatste loodzware :'( loodjes te dragen(37e week nu); met liefde,....citeer: Iets nieuws wat je gelukkig maakt bereid zich voor,(( "de geboorte"!)) ,.....Ik heb een mentale en fysieke lege batterij sinds een maandje, heb een week in het ziekenhuis gelegen, en de resterende tijd volledige bedrust. Dan kon ik vandaag geen betere kaart treffen.

Lieve Groetjes Sandra.

Carla

Bekers Aas is een prachtige kaart.
Sterkte Sandra  :-*

Carla