Nieuws:

::: Hoofdmenu ::: Astrologie ::: Chin. astrologie :::  Tarot ::: Lenormand ::: Engelen ::: Orakels ::: Sjamanisme ::: Wicca ::: Numerologie ::: Bioritme ::: WebShop ::: Nieuwsbrief ::: Live consult :::

Hoofdmenu

DE STER

Gestart door palomino, mei 06, 2004, 19:44:45 PM

palomino

Persoonlijk heb ik er erg veel aan om van andere mensen te horen wat hun bij een bepaalde kaart opvalt,ik leer daar veel meer van dan van de zo uiteenlopende verklaringen die je in verschillende boeken leest.Door de topic over  MATIGHEID en de verschillende reacties daarop is deze kaart voor mij veel duidelijker geworden...DE STER vind ik een hele mooie kaart maar best moeilijk om te interpreteren.Wat mij opvalt is dat de dame met haar rechtervoet OP het water staat en dat het vijvertje zo ondiep is...heeft iemand nog iets interessants over deze kaart te melden...?
Liefs Palomino

Carla

Bij de ster zij vormt met haar armen een driehoek en met haar benen een vierkant, de materie oindersteunt de geest. Zij heeft geen kleren meer aan om zich achter  of te kunnen  verbergen. Het leven kan fris en vrij worden opgepakt. Ze heeft blond haar het intellect heeft de menselijke brein overstegen.
Haar voet staat boven het water, de emoties spelen geen rol meer.
Op de heuvel een boom( levensboom) met een vogeltje de ibis symbool van de herboren ziel ( ibis is de verbinding tussen hemel en aarde)
de kruiken die zij gebruikt zijn van aardewerk wij zijn tot inzicht gekomen dat de vorm er niet meer toe  doet.( geen goud o.i.d.) Het levenswater wordt in 2 stromen over het land gegoten ( wet van de dualiteit) waarvan er een terug loopt naar de bron teken van reincarnatie ( je gaat terug naar de oerbron)
10 plantjes de vruchten van de evolutie wordt zichbaar, boven haar hoofd de gele 8 puntige ster van het geestelijke vuur, omringd door 7 sterren van de 7 chakra's die samen een harmonisch geheel vormen

tot zover mijn bijdrage, hoop dat je hiermee iets meer ziet op de kaart dan tot nu toe
Groetjes Carla

palomino

Hoi Carla,
Zo zijn er weer wat dingen duidelijker geworden...vind het zo leuk dat iedereen op hele andere dingen let...dat de benen een vierkant vormen en de armen een driehoek...was ik zelf waarschijnlijk niet opgekomen.
En het materiaal waarvan bepaalde dingen zijn vervaardigd...very interesting indeed !!! Thanks !
Liefs Palomino

luna

Bij de ster in het RW deck zit de vrouw geknield. Ze giet een kruik water uit in het water en de andere kruik maakt ze leeg op de aarde.  Nogal een handeling die in feite doelloos is.  Ze is bezig met de 'handeling' en geniet van zichzelf bezig te zijn met die nutteloze handeling.  Ze is ook zeer bewust bezig met het water gieten, ook al is het niet écht noodzakelijk om de handeling goed uit te voeren.
Bij de ster in het Crowley deck kijkt de vrouw met kinderlijke verwondering in de beker, die ze boven haar hoofd leeg giet.

Wat me nu opvalt is dat RW achtpuntige sterren gebruikt en Crowley zevenpuntige sterren ??? Weet iemand daar iets meer over? ???

Gurdijeff schreef dat hij zich af vroeg waarom de mens zoveel ervaringen opdoet om alles nadien onmiddelijk te vergeten (in het kader van het nut van zelfherinnering).  
Dat zie ik ook in de Ster, bewust bezig zijn met wat je doet, bewust zijn dat jij diegene bent die doet, je ervaringen door en door beleven, herbeleven ;)

Medusa

Ricca

Lieve Palomino,

Vrede, harmonie en liefde zijn ervaringen die verbonden zijn met het hogere astrale gebied (het woord astraal heeft dezelfde oorsprong als het woord ster). Dit gebied kenmerkt zich door stilte.
De Ster (17) is het vervolg op de Toren (16), de rust die volgt op de instorting van de Toren, de stilte na de storm. In een legging kun je de Ster vaak in verband brengen met een voorafgaande crisis, ook al ligt de Toren niet op tafel.
Het getal 17 is ook het getal van de nieuwe hoop. Van de laatste volle maan af gerekend is het op de 17e nacht dat - na drie aartsdonkere, maanloze nachten - voor het eerst weer de smalle sikkel van de nieuwe maan waar te nemen is aan de westelijke horizon.

Het element water staat voor het onbewuste, maar ook voor gevoelens.
Enerzijds stelt de vijver het onbewuste voor. Omdat het een kleine vijver is, is dit het persoonlijke onbewuste (een deel van het collectieve onbewuste dat gedeeltelijk zichtbaar is achter de voorhang van de Hogepriesteres).
Dit water is de bron van het leven. Hier komt het levenswater uit de kruiken vandaan en hiernaar vloeit het terug. De sterrenvrouw knielt uit eerbied voor het leven en voor de bron van het leven. Haar voet gaat niet verder dan het wateroppervlak, de diepste dimensie wordt nog niet betreden, het onbewuste wordt slechts aangeraakt. Een dieper contact met het onbewuste volgt pas op de volgende kaart De Maan (18).
Op een ander niveau stelt het water echter ook de gevoelswereld voor. In de contouren van de vijver is met een beetje goede wil het cijfer 3 te herkennen, het getal van de Keizerin (gevoelens!). En dan heeft de voet boven het water inderdaad de betekenis die Carla al noemde.

Nog een puntje dat me voor jou wel leuk lijkt: in verschillende tarots wordt de Ster in verband gebracht met een zwaan. Bijvoorbeeld:

http://www.catryce.com/MysticCat/Tarot/17.html
http://www.brightweavings.com/funstuff/tarot/star.jpg
http://www.telp.com/tarot/mant_d19.jpg

Nou ja, die eerste is bij nader inzien een flamingo... :P Ik meen dat bij de medicijnkaarten ook een zwaan zit (ik heb ze zelf nog niet). Misschien kan die iets toevoegen aan de betekenis van de Ster? Staat de Zwaan niet voor veranderend bewustzijn?

Wordt vervolgd.

Lieve groeten,
Ricca
From Ricca with Love

palomino

Hoi Meduus,
Dus als ik het goed begrijp gaat het er bij de ster om dat je BEWUST bezig bent met wat je doet en maakt het daarbij niet zo veel uit WAT je daadwerkelijk doet...gaat het dus om een bepaalde betrokkenheid...?
Liefs Palomino

palomino

Hoi Ricca,
Inderdaad heeft de vrouw op de kaart iets heel eerbiedigs in haar houding...eigenlijk had ik daar overheen gekeken maar nu zal dit voor mij
altijd deel van de kaart blijven...De straal die uit de kruik in haar linkerhand komt,gaat in vijf verschillende richtingen...weet jij waarom?
Ik heb nog even in het medicijnkaartenboek de Zwaan opgezocht...Bij Zwaan leren we ons over te geven aan de gratie van het ritme van het universum...eenzijn met alle bewustzijnsniveaus ,vertrouwen op de bescherming van de Grote Geest.
Liefs Palomino

Carla

hallo Medusa, ik kan het niet met je eens zijn dat de vrouw maar doelloos het water uitgiet. (lzie mijn uitleg het terugstromen naar de oerbron waaruit we dan weer incarneren)
De achtpuntige ster en dat acht keer  ( totaal acht sterren ) geeft 8 x 8 = 64 dat is het getal van de heelheid.

En het water dat in 5 stromen over het land gaat  symboliseert de 5 zintuigen.

Groetjes Carla

Ricca

Hallo allemaal,

Ik heb me er wel eens over verbaasd dat de sterren aan een heldere hemel staan. Het is op de kaart geen nacht. Een ster die bij daglicht te zien is kan eigenlijk alleen maar een nova of een supernova zijn, een in  letterlijke zin getransformeerde ster (ontploft zoals de Toren) en daarom symbool voor vernieuwing.

Ik zie de handeling van de sterrenvrouw ook zeker niet als doelloos of nutteloos.

P.S. Palomino, waarom denk jij dat het water ondiep is??

Lieve groeten,
Ricca
From Ricca with Love

luna

Carla,

wat is dan het doel van een kruik water uitgieten in een vijver?
Wat is het doel van water uit te gieten over de aarde zonder dat je dit doet om plantjes water te geven?
Dit is volgens mij toch doel-loos.

Medusa

luna

Palomino,

het gaat erom dat je bewust bezig bent met wat je doet en daar ook kan van genieten.  Gewoon genieten om water in een vijver te gieten, een handeling die naar mijn mening nutteloos is.  Zoals 'water naar de zee dragen', ook zo'n een doelloze bezigheid, maar toch plezant om te doen, kijk maar naar de kinderen die op het strand spelen ;D

Medusa

palomino

Lieve Medusa,Ricca en Carla,
Het gaat hier misschien voornamelijk om een nieuw begin dat nodig is na alle verwoesting die de Toren veroorzaakt heeft...Betrokkenheid is hier heel belangrijk om niet weer in de zelfde chaos te belanden als bij de Toren.De sterrevrouw speelt weer als een kind met water en is daar dus gevoelsmatig heel erg intens bij betrokken...en zo komt het levenswater weer in de oerbron terecht...deze moest weer helemaal opnieuw gevuld,vernieuwd worden met gevoel en creativiteit(3).
Als kind zit je onbewust met alle 5 je zintuigen in je spel...en al is het op zich nutteloos en doelloos om water naar de zee te dragen; de betrokkenheid,het plezier ,de overgave zijn in het spel (van het leven) al een doel op zich...
dankzij jullie commentaar kon ik tot deze conclusie komen...,Thanks!...Sta nog wagenwijd open voor meer.
Liefs Palomino

Ricca

Quote Medusa: Het gaat erom dat je bewust bezig bent met wat je doet en daar ook kan van genieten. Gewoon genieten om water in een vijver te gieten, een handeling die naar mijn mening nutteloos is. Zoals 'water naar de zee dragen', ook zo'n een doelloze bezigheid, maar toch plezant om te doen, kijk maar naar de kinderen die op het strand spelen.

Hallo Medusa,

Als de Ster een kaart uit de Kleine Arcana was, zou ik me wel in jouw uitleg kunnen vinden. Maar het is een Grote Kaart met een archetypische betekenis, geen tafereel uit het dagelijkse leven. Eigenlijk mag je je nooit met een archetype (symbool uit het collectieve onbewuste) identificeren, want elk archetype vertegenwoordigt niet meer dan een deeltje van het totale zelf. Maar als je vraagt naar het nut van de bezigheid, identificeer je je met de figuur op de kaart.
Maar van Gerechtigheid zeg je toch ook niet: wat is het nut om met een zwaard en een weegschaal op een troon te gaan zitten? Of van de Gehangene: wat is het nut om ondersteboven te gaan hangen? En zo kun je bij elke kaart van de Grote Arcana wel naar het nut vragen van de bezigheid die op de kaart wordt uitgebeeld en bij ELKE kaart tot de conclusie komen dat er geen nut is. Hiermee ga je voorbij aan de diepere betekenis van de kaart.

Een ander punt is de betekenis van de Ster in een bepaalde legging. In een legging verschijnt de Ster buiten de context van de Grote Arcana en dan kan de kaart een veel eenvoudiger betekenis hebben. Zeker wanneer het gaat om een vraag van meer alledaags niveau. De diepere betekenis - die je wel nodig hebt voor een beter begrip van de kaart - wordt dan gereduceerd tot het niveau van de gewone situatie waarop de legging betrekking heeft. En dan behoort jouw duiding van de Ster tot de mogelijkheden.

Lieve groeten,
Ricca  
From Ricca with Love

luna

Ricca,

akkoord, ik kan me wel in jouw uitleg vinden ivm de archetypes.  
Toch heb ik geleerd, in mijn korte ervaringstijd met de kaarten, dat het verhaal dat zich afspeelt op het plaatje belangrijk is voor de interpretatie.  Het kijken naar de kaart, het verhaal.  De handeling die ik beschreef is dan ook maar een klein deeltje van het volledige plaatje.

Medusa

Carla

hallo Medusa,
De naakte figuur op de kaart is de belichaming van Binah, het kabbalistische principe van de zuivere rede. Hier giet ze levenswater uit, zowel over het water als over het land. Water maakt aarde vruchtbaar  en is daarmee een levensnoodzakelijke  verbinding, daarentegen is water uitgieten in water een teken van overvloed.

Ook schouwt deze vrouw in het water en daarmee in de toekomst.

( Het principe van in een glazen bol kijken, vroeger deden ze dat ook in een waterplas of een schaal met water)

Groetjes Carla